Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Oprava: Rowlingová při změně pohlaví zapomněla na "koule"!

Asi si řeknete, že jen blbec si napřed poslechne druhý díl série Roberta Galbraitha Hedvábník, napíše docela ucházející recenzi a teprve potom dá díl první - Volání Kukačky a roztrhá ho na cucky. Na mou omluvu budiž napsáno, že jsem až při poslechu druhého dílu zjistil, že existuje i první v audioformě a byl jsem ještě plný síly k toleranci. 

 

Ta mne přešla hned po několika prvních kapitolách poslechu, kdy se ve mně začal umocňovat odpor k nesmyslně detailním popisům kdejaké pitominy zasetý už během poslechu Hedvábníka.  Přes příjemně atraktivní vraždu v prostředí modelingu se děj brzy rozpliznul v desítky odboček a sáhodlouhé dialogy hlavních protagonistů. Začala ve mně vzrůstat touha zařvat slovníkem hlavního hrdiny: K..va zkrať to!

Detektiv Cormoran Strike, drsný hromotluk, syn feťačky a rockera, jednonohý veterán z války v Afgánistánu a bývalý boxer si přes typologii, která by mi mohla být blízká, mé sympatie nezískal.

Neumím přesně vyjádřit proč. Mohl bych popsat stránky, proč jsou mi jiní detektivové, snad s výjimkou slečny Marplové, která není moje krevní skupina, tak sympatičtí. Proč jim držím palce a dýchám s nimi při řešení jejich případů. Cormoran mi je, abych se opět vyjádřil slovníkem autorky či překladatele, celkem u pr..le.

Když se pak úplně rozsype z toho, že se jeho bývalá láska zasnoubila, ta trocha sympatie, co jsem k němu cítil, se silně ztenčila. Chápu že takhle nějak si žena spisovatelka představuje ideálního muže a hrdinu ženských srdcí. Drsoně s citlivou dušičkou, vnitřně trpícího a rozervaného z ukončeného vztahu. Budiž! Proti gustu žádný dišputát, vkus čtenářů je široký a jistě to nějaké hospodyňky ocení.

Já naopak oceňuju svěží postavu jeho asistentky Robin a vykreslení jejich vzájemného vztahu. Ty části mne fakt bavily. Stejně jako interpretace Petra Olivy, díky jehož variacím na různé figury děje (brilantní je ztvárnění kamarádky oběti Rachel či samozřejmě homosexuálního módního tvůrce) se rozsáhlé dílo dalo přežít.

Dokážu pochopit snahu autorky ztvárnit reálný svět ve všech detailech a předvést své mistrovství postřehu a košatého popisu. Nepřipadá mi ale nezbytně nutné přespříliš často popisovat, jak Cormoran čurá či kaká. Naopak mne upoutalo stylové použití vulgarismů i toho nejhlubšího zrna, které nebylo samoúčelné a přesně zapadalo do situací, kam se hodilo. Zde je třeba vzdát hold překladateli.

V románu mi chybí dva základní prvky detektivky: napětí a tah na branku. Pokud bych použil sportovní žargon. Děj místo aby se řítil středem k dobytí svatyně soupeře, v tomto případě vraha, motá se někde po rozích hřiště. Divák (v našem příadě posluchač) ztrácí zájem ty nekonečné kudrdlinky sledovat a odchází na buřta či kelímkáč. Finále sice přechází v přítomný čas, aby se zvýšila dramatičnost, ale souboj hlavních aktéru na život a na smrt, je šedivý a nijak zásadně mne nezaujal.

Pomocí architektury bych se vyjádřil, že Galbraith/Rowlingová staví “podnikatelské baroko” v době, kdy frčí funkcionalismus. Nicméně i novozbohatlické stavby, hyzdící naši krajinu, mají určité segmenty zajímavé a vkusné. Když se to ale splácá dohromady, okořeněné nezměrnou fantazií tvůrců, vzniká paskvil jako v tomto případě. Ale i ten se mnohým může líbit.

Proto jsem si jist, že i zmiňovaná audionahrávka najde spoustu uší, které potěší.

Do mých už ale další příběhy kleštěnce Galbraitha nesmí, mají plot! Leda že by mne zavřeli nebo bych umřel. V kriminále či v hrobě musí být hrozná nuda, tam bych to snad snesl. Možná všech dalších šest dílů co jsou avizovány.

Závěrem

Světem běží dvě šuškandy proč si Rowlingová dala mužský pseudonym a jaké byly reakce čtenářů. Dá se jí přičíst k dobru, že nechtěla aby se knihy prodávaly díky jejímu jménu, ale na základě toho, jaké skutečně jsou.

První šuškanda říká, že knihy měly úspěch, tak se přiznala, že je píše ona.

Druhá tvrdí, že Galbraith byl propadák, tak se publisher naštval a pustil do etéru, že je píše Rowlingová. Prodeje hned vylétly k oblakům.

Hádejte čemu věřím já.

Audioknihu lze zakoupit na: http://knihy.idnes.cz/volani-kukacky-1.html?___SID=U

Autor: oliver burian | čtvrtek 9.4.2015 14:44 | karma článku: 11,38 | přečteno: 524x
  • Další články autora

oliver burian

Pražské jaro rozpuklé tisíci tónů

Slyšet naší hymnu akusticky v podání České filharmonie je požitek, katarze a tak orgastická zkušenost až mne napadlo, že podobně jako Muslimové jednou za život musí do Mekky, měl by si Čech v tomto podání poslechnout svou hymnu.

25.5.2016 v 14:00 | Karma: 9,10 | Přečteno: 251x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Všichni jsme alkoholici, smiřme se s tím!

Dnes jsem s jedním kamarádem řešil problém jiného, co prošel léčebnou návykových závislostí a potýká se s recidivou. Mezi řečí jsem zmínil definice alkoholismu a jeho to upoutalo a požádal mne jestli bych mu je neposlal písemně.

12.5.2016 v 14:00 | Karma: 38,27 | Přečteno: 4797x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Nemůžu si pomoct ale Babiše obdivuju. Jsem blázen?

Samozřejmě že sleduju vývoj ohledně EET. Senilní a bezpohlavní kolovrátek z ODS co bulí a naříká mi nestojí za komentář. Snad za jediný. Ať toho nechá, nemá na to, jak znovu předvedl v nedělních OVM!

14.1.2016 v 10:00 | Karma: 29,86 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Souboj mezi papírem a e-knihami? Zastrčte meče do pochev, je to zbytečné!

Bývám svědkem diskuzí kdy se lidé do krve hádají co je lepší – papírové knihy nebo čtečky? Obojí je nejlepší!

8.1.2016 v 11:05 | Karma: 22,68 | Přečteno: 1240x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Kotek versus Tarantino? No to mě podržte!

V čase vánočním jsem shlédl dva filmy plné slunce, sněhu, dramat a byl dramaticky překvapen. Dalším co oba filmy spojuje je velké množství “sedících” scén a diskuzí. Že se u Kotka jedná o přepis divadelní hry je známo.

7.1.2016 v 14:00 | Karma: 14,22 | Přečteno: 704x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1129x
S přibývajícím věkem mne psaní začíná bavit stejně jako sport. Píšu rád a možná ne úplně blbě, protože má kniha "Povídky toaletní" se dobře prodávala. "Úsvit", první díl trilogie "Soumrak nosičů" o českém showbyz vyšel vloni a právě "křtíme" nový román "Julie v červnu, Romeo na konci listopadu. Jde o veselou tragedii popisující vztah starého chlapa s mladou holkou. Více na www.oliverburian.cz

Můj Kodex blogera:

1) S blogy neotravuju ty co mne a mé názory znají, píšu pro čtenáře idnes.

2) Píšu tak abych čtenáře pobavil a když někoho urážím tak jen ty co si to zaslouží:o)!

3) Neškemrám u kamarádů o karmy!

Seznam rubrik