Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mládí - kniha která mne nadchla!

V tomto roce proteklo mojí čtečkou mnoho knih. Většinou thrillery, scifi či detektivky, neboť to je žánr který rád čtu. Některé byly strhující a četly se jedním dechem, jiné sice zajímavé i když pomalejší. 

Pár jich bylo bolestivých a přesto že nesly jména světoznámých autorů či příliš často zneužívané označení “bestseller”, dočetl jsem je pouze díky své zarputilosti.

Po přečtení Mládí nemám pochyb, že kdybych měl vytvořit hitparádu toho co mne v tomto roce v literatuře nejvíce zaujalo, bylo by na jednom z předních míst, pokud ne úplně první. Přesto že se nejedná ani o thriller, scifi či detektivku.

Snažil jsem se být objektivně kritický a nenadržovat knize proto, že její filmovou verzi přivezl do Karlových Varů Harvey Keitel, jeden z mých oblíbených herců a druhého hlavního hrdinu hraje Michael Caine, kterého mám snad ještě radši.

Autora jsem do nedávné doby neznal ani jako režiséra, přesto že jsem filmový freak a některé jeho filmy jsem viděl a zaujaly mne.

Hned z prvních řádků na mne dýchla taková poezie a pohoda, že nadržování nebylo třeba.

Atmosféra příběhu složeného z drobných střípků v pestrobarevnou mozaiku vtipu, moudrosti, smutku a radosti z maličkostí mne nadchla. Vykreslení postav, nejen těch v “hlavních rolích”, ale i epizodních, popisy situací či dialogy s nádechem melancholie a přesto jemně či hořce vtipné, podnítily moji představivost tak silně jako by mi hlavou běžel film. V určitých pasážích dramatický a smutný, ale přesto plný optimismu.

Knihu jsem četl pomalu, vychutnával si jednotlivé pasáže a výborně se bavil. Po dlouhé době jsem sledoval kolik mi z ní ještě zbývá a litoval když se chýlila ke konci.

Vrcholem příběhu je příjezd Brendy Morel. Drsný dialog s Mickem který spustí překvapivý sled událostí je realisticky živý, od prvotních lichotek přes přesně sedící vulgarismy až po nadávky. Na několika stránkách odhaluje neúprosnou tvrdost filmového průmyslu, kde přátelství jde ruku v ruce s úspěchem či penězi a končí s výhodnější nabídkou.

Za bezvadné počtení jistě patří dík i překladatelce. Bohužel se velmi často stává že vynikající dílo bývá zabito překladatelem a to zejména pokud se týká překladů z angličtiny. Jen se obávám že nikdy nejedla v asijské restauraci, protože přeložit chopsticks jako “tyčinky”, přesto že tak uvádí i google translate, je stejně odtržené od reality, jako kdyby místo vidlička použila termín vidle.  Ale to je odpustitelná maličkost.

Kniha Mládí ve mne zanechala podobně příjemné pocity jako Vančurovo Rozmarné léto a nepochybuji že se k ní ještě několikrát vrátím a stejně jako v případě české literární perly, bude filmové zpracování obdobně mimořádné.

Paolo Sorrentino je toho jasným příslibem.

Přes svojí útlost a možná i díky ní se domnívám, že je to jeden z “největších” titulů, které letos obohatily knižní trh.

Můj dík patří i nakladatelství Jota že ji přináší nejen v papírové, ale i v digitální podobě.

Autor: oliver burian | pátek 9.10.2015 1:32 | karma článku: 10,90 | přečteno: 421x
  • Další články autora

oliver burian

Pražské jaro rozpuklé tisíci tónů

Slyšet naší hymnu akusticky v podání České filharmonie je požitek, katarze a tak orgastická zkušenost až mne napadlo, že podobně jako Muslimové jednou za život musí do Mekky, měl by si Čech v tomto podání poslechnout svou hymnu.

25.5.2016 v 14:00 | Karma: 9,10 | Přečteno: 251x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Všichni jsme alkoholici, smiřme se s tím!

Dnes jsem s jedním kamarádem řešil problém jiného, co prošel léčebnou návykových závislostí a potýká se s recidivou. Mezi řečí jsem zmínil definice alkoholismu a jeho to upoutalo a požádal mne jestli bych mu je neposlal písemně.

12.5.2016 v 14:00 | Karma: 38,27 | Přečteno: 4797x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Nemůžu si pomoct ale Babiše obdivuju. Jsem blázen?

Samozřejmě že sleduju vývoj ohledně EET. Senilní a bezpohlavní kolovrátek z ODS co bulí a naříká mi nestojí za komentář. Snad za jediný. Ať toho nechá, nemá na to, jak znovu předvedl v nedělních OVM!

14.1.2016 v 10:00 | Karma: 29,86 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Souboj mezi papírem a e-knihami? Zastrčte meče do pochev, je to zbytečné!

Bývám svědkem diskuzí kdy se lidé do krve hádají co je lepší – papírové knihy nebo čtečky? Obojí je nejlepší!

8.1.2016 v 11:05 | Karma: 22,68 | Přečteno: 1240x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Kotek versus Tarantino? No to mě podržte!

V čase vánočním jsem shlédl dva filmy plné slunce, sněhu, dramat a byl dramaticky překvapen. Dalším co oba filmy spojuje je velké množství “sedících” scén a diskuzí. Že se u Kotka jedná o přepis divadelní hry je známo.

7.1.2016 v 14:00 | Karma: 14,22 | Přečteno: 704x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1129x
S přibývajícím věkem mne psaní začíná bavit stejně jako sport. Píšu rád a možná ne úplně blbě, protože má kniha "Povídky toaletní" se dobře prodávala. "Úsvit", první díl trilogie "Soumrak nosičů" o českém showbyz vyšel vloni a právě "křtíme" nový román "Julie v červnu, Romeo na konci listopadu. Jde o veselou tragedii popisující vztah starého chlapa s mladou holkou. Více na www.oliverburian.cz

Můj Kodex blogera:

1) S blogy neotravuju ty co mne a mé názory znají, píšu pro čtenáře idnes.

2) Píšu tak abych čtenáře pobavil a když někoho urážím tak jen ty co si to zaslouží:o)!

3) Neškemrám u kamarádů o karmy!

Seznam rubrik