Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krachaři, kéž se vám dál nedaří!

Jistě je mezi námi mnoho těch, kteří přišli o peníze při spolupráci s nějakými úspěšnými podnikateli, kteří zkrachovali, dluhy spláchli do záchodu a vesele podnikají dál pod novým IČO, ve stejném či podobném oboru. Nový zákon o obchodních korporacích zvyšuje odpovědnost managementu společností, nicméně i dříve bylo možné dostat se ke svým penězům a je to možné i dnes přesto, že to málokdo ví či z nějaké lidské přirozenosti k tomuto nástroji nesahá.

Je mnoho společností, které jsou vedením řízeny s péčí řádného hospodáře a přesto díky turbulencím trhu či přirozenému nárůstu konkurence zkrachují.

V tržním prostředí to není nic zvláštního a při podnikání je s tím třeba počítat.

Jsou ale případy, kdy je vše jinak a vedení se tváří, jako že je vše v pořádku, prohlubuje ztrátu obchodních partnerů, kteří pak neuspokojivý vývoj zaplatí tím, že nikdy nedostanou peníze za dodané zboží či služby. Firma se zavře, ti silní jsou otužilí, pohledávky odepíšou, ti malí se na nic nezmůžou, tak se založí jiná společnost, jede se dál a situace se po několika letech opakuje.

Vím, o čem píši, protože jsem byl na obou stranách barikády. Řídil jsem firmu, které odběratel dlužil cca milion a zkrachoval. Věděl jsem z mnoha jednání, že důvody jsou lehce objektivní, ale i silně subjektivní, protože jednatel byl to, čemu se říká “šíbr”. Na rozdíl od ostatních obchodních partnerů, kteří s ním spolupracovali, jsme jako jediní podali trestní oznámení na osobu jednatele a neřešili situaci cestou obchodního soudního sporu. Musel jsem sice několikrát k soudu, ale výsledek byl ten, že na rozdíl od ostatních, kteří pohledávku odepsali, jsme ji my, i když až po letech, dostali zaplacenu v plné výši včetně příslušenství.

Také jsem řídil firmu spolupracující s hypermarkety, které se nedařilo a propadala se do dluhů. Samozřejmě že se mi nechtělo ji zavírat a přirozené bylo problém koulet před sebou a ono to třeba nějak dopadne. Jenže mne schopný právník upozornil, že pokud nemám řešení jak společnost vyvést z krize, jsem povinen podat insolvenční návrh, jinak za prohlubující ztráty budu věřitelům ručit osobně nebo budu dokonce trestně odpovědný. Poslal jsem ji tedy do konkursu, protože spolupráce s hypermarkety, s jejich obchodní politikou, byla cesta do žumpy. Přesto, že i tak byla ztráta značná a nebylo to příjemné období mého života, vím, že jsem udělal dobře. Nikdo jsme nic neukradli, žádný tunel to nebyl, ale společnost špatně nastavenými smlouvami a nákladovostí provozu výnosy sežrala a propadla se do dluhů.

Blbé, ale i to se stává.

V tomto roce zkrachovaly dvě společnosti, o kterých si troufám tvrdit, že vedení nejednalo s péčí řádného hospodáře a být věřitelem, neváhám podat trestní oznámení na odpovědné osoby.

První z nich je jedna tiskárna v Praze, která v konkurenčním boji nasadila takové ceny, co nemohly pokrýt náklady, ale byly silným lákadlem pro zadavatele tisků. Propadala se do ztráty, ale tiskla, tiskla a penízky se točily. Neplatila nájmy, leasingy za nakoupené stroje a dokonce ani povinné odvody za zaměstnance. Samozřejmě že po pár letech provozu zkrachovala, ale vlastníci za tu dobu dokázali vygenerovat dost obratu, jehož část se zajisté dala použít pro “blahodárnější účely”, než platit věřitelům.  V té obrovské ztrátě nějaké zašantročené miliony asi ani nehrají roli.

A světe div se! Poté, co zkrachovala, její obchodní ředitel si založil novou firmu, převzal zakázky, nasmlouval si nový leasing na původní mašinu v hodnotě několika desítek milionů a v původních prostorech dále tiskl a dále způsoboval ztráty obchodním partnerům.

Nejen ztráty přímé z neplacení pohledávek, ale i ztráty nepřímé, mnohdy bolestnější tím, že poctivým tiskárnám, které se na dumpingové ceny nedokázaly dostat, přetahoval klienty a obíral je o obrat. Jejich ředitelé ještě byli nuceni čelit útokům svých bývalých klientů, jak jsou nepoctiví, že jim tiskli tak draho.

 Druhým zářným příkladem je v minulosti úspěšný zásilkový a internetový obchod, který byl před pár měsíci nucen ukončit svoji činnost kvůli návrhu na konkurs podaným věřiteli. Ti co návrh podali, ho následně z nějakých “záhadných důvodů” stáhli. Že by se peníze na závazky najednou našly? Přes různé peripetie a snahy odpovědných proces oddálit, byl tlak na úpadek už tak silný, že jim nezbývalo nic jiného, než insolvenci vyhlásit. To byl správný krok s jedinou malinkatou vadou na kráse, že to měli udělat už před pár lety, místo aby dál prohlubovali ztráty a klamali dodavatele zboží. Ztráta osmnácti milionů v roce dvatisícejedenáct a čtyřicetdva milionů v roce dvatisícedvanáct by každého, kdo jedná s péčí řádného hospodáře, donutila vyhlásit úpadek. Ale kdepak naši odpovědní. Místo toho navýšili základní jmění na základě znaleckého posudku který usoudil, že cena značky před krachem je padesáttři milionů, protože byla předložena “vize”, že za dva roky bude zisk společnosti najednou sto milionů před zdaněním. Tomu by nevěřil ani žák základní školy! Jak je možné že to spolkli znalci? Následující události dali jasně za pravdu tvrzení, že je to nesmysl.

Firma se už několik let i díky celosvětové krizi a poklesu trhu potácela na hraně krachu, ale její vedení úspěšně balamutilo obchodní partnery vizemi o nových strategiích a vstupu investorů. Zaměřit se na snižování nákladů za bombastické sklady, luxusní kanceláře a horentní sazby za služby, které si účtovala sesterská firma ve skupině, se z nějakého mysteriózního důvodu jednatelům nechtělo. 

Při zběžném pohledu na nákladovost provozu, obrat a dosahované marže bylo už před pár lety jasné, že společnost musí projít zásadní restrukturalizací a změnou obchodní strategie, nebo zkrachuje. Ale kdepak. Věřitelé věřili, protože to je jejich přirozenost a každý si radši poslechne báchorky o světlých zítřcích, nežli pravdu o tom, že o své pohledávky pravděpodobně přijde. Vize, jak společnost dalšími aktivitami dosáhne prosperity, byly tak naivní, že každý středně zdatný počtář si na kalkulačce v telefonu dokázal spočítat, jaký to je nesmysl. Jistě hlavně z tohoto důvodu, se žádný investor nenašel, ale firma běžela dál, svižně prohlubovala ztrátu a rozesílala splátkové kalendáře.

Pak to bouchlo. Světe div se znovu! Ztráta je obrovská a věřitelů stovky. Od těch malých chudáčků, kterým to opravdu změní životní úroveň, přes silné firmy, které se jen otřesou a pohledávky odepíšou, až po stát, tedy nás, kteří ztrátu zaplatíme na daních.

Kdo za to může? Že by vedení? A že by za to bylo osobně odpovědné? Dle jeho postoje samozřejmě ne. Může za to krize, můžou za to banky, můžou za to investoři, že do nich odmítli nacpat další desítky milionů. Těm ale bylo jasné, že by v té hladové tlamě nenávratně zmizely, jen s tichonkým mlasknutím. Můžou za to všichni, jen oni ne! Přece se tak snažili! A co po nich ti pitomí věřitelé pořád chtějí, když už je firma v úpadku?

Že by peníze o které je svým nezodpovědným jednáním připravili? Aha... !

Samozřejmě že je to běh na dlouhou trať s nejasným výsledkem v dáli, ale ze zkušenosti vím, že když se člověk se ztrátou nesmíří a jde do boje tvrdě, někdy už zdánlivě ztracené peníze získá zpět. I když ne, aspoň to krachařům neprojde tak snadno, jak si mnozí zvykli a úspěšně to opakují.

My všichni jsme zaplatili miliardy za vytunelování IPB a arbitráž se CME. Budeme platit dál a ti odpovědní se budou mezi námi procházet a nafukovat, jací jsou úctyhodní lidé, protože mají prachy? Prachy které ukradli nám, poctivým blbcům! S minulostí už nic jiného, než že si odplivneme když potkáme zloděje, nenaděláme. Ale můžeme něco dělat s přítomností a budoucností!

Letadlo letí, dokud všichni pasažéři věří, že letí.

Bylo precizně vystiženo chování věřitelů v divadelní hře Lucy Prebbleho ,Enron’, o jednom z největších krachů v novodobé éře.

Pokud právě sedíte v jednom z letadel plném věřitelů s pohledávkami po splatnosti, věřte opatrně, spíš se zaměřte na to, jestli se vrtule opravdu točí a kapitán není podvodník.

Když zjistíte opak, vyskočte co nejdřív, nebude to taková rána!

A pak se braňte ze všech sil dle Starého zákona: “Oko za oko, zub za zub!”

...... a podvodník za mříže!

Jen díky tomu snad bude jednou líp.

Autor: oliver burian | pátek 22.8.2014 1:30 | karma článku: 10,35 | přečteno: 480x
  • Další články autora

oliver burian

Pražské jaro rozpuklé tisíci tónů

Slyšet naší hymnu akusticky v podání České filharmonie je požitek, katarze a tak orgastická zkušenost až mne napadlo, že podobně jako Muslimové jednou za život musí do Mekky, měl by si Čech v tomto podání poslechnout svou hymnu.

25.5.2016 v 14:00 | Karma: 9,10 | Přečteno: 251x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Všichni jsme alkoholici, smiřme se s tím!

Dnes jsem s jedním kamarádem řešil problém jiného, co prošel léčebnou návykových závislostí a potýká se s recidivou. Mezi řečí jsem zmínil definice alkoholismu a jeho to upoutalo a požádal mne jestli bych mu je neposlal písemně.

12.5.2016 v 14:00 | Karma: 38,27 | Přečteno: 4797x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Nemůžu si pomoct ale Babiše obdivuju. Jsem blázen?

Samozřejmě že sleduju vývoj ohledně EET. Senilní a bezpohlavní kolovrátek z ODS co bulí a naříká mi nestojí za komentář. Snad za jediný. Ať toho nechá, nemá na to, jak znovu předvedl v nedělních OVM!

14.1.2016 v 10:00 | Karma: 29,86 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Souboj mezi papírem a e-knihami? Zastrčte meče do pochev, je to zbytečné!

Bývám svědkem diskuzí kdy se lidé do krve hádají co je lepší – papírové knihy nebo čtečky? Obojí je nejlepší!

8.1.2016 v 11:05 | Karma: 22,68 | Přečteno: 1240x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Kotek versus Tarantino? No to mě podržte!

V čase vánočním jsem shlédl dva filmy plné slunce, sněhu, dramat a byl dramaticky překvapen. Dalším co oba filmy spojuje je velké množství “sedících” scén a diskuzí. Že se u Kotka jedná o přepis divadelní hry je známo.

7.1.2016 v 14:00 | Karma: 14,22 | Přečteno: 704x | Diskuse| Ostatní

oliver burian

Facebook – Mít či Nemít, toť otázka !

“Ty nemáš fejsbůk, si normální? To píšeš blogy a knížky a nejsi na fejsu? Dej se zahrabat blbče, ujel ti vlak!” Kulí na mne oči kamarádka s upřímným zděšením.

23.10.2015 v 11:38 | Karma: 15,82 | Přečteno: 776x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Mládí - kniha která mne nadchla!

V tomto roce proteklo mojí čtečkou mnoho knih. Většinou thrillery, scifi či detektivky, neboť to je žánr který rád čtu. Některé byly strhující a četly se jedním dechem, jiné sice zajímavé i když pomalejší.

9.10.2015 v 1:32 | Karma: 10,90 | Přečteno: 421x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Objevení Atlantidy stálo za to.

Muzikály nijak zvlášť nemusím, přesto jsem za poslední léta viděl mnohé. S radostí jsem šel dvakrát na Pomádu, mám pro ty songy slabost. Že mě podobně dostane premiéra Atlantidy v divadle Kalich, mne vůbec nenapadlo.

17.9.2015 v 11:48 | Karma: 9,41 | Přečteno: 357x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Práče

Těšil se že večer zapaří, jednomu z party se narodil syn! Měl pro něj zvláštní dárek. Objevil ho při procházce Starým městem v tržnici na Havelském náměstí a byl z něj unešený.

22.8.2015 v 22:25 | Karma: 11,44 | Přečteno: 287x | Diskuse| Letní povídka

oliver burian

Opencard – páchnoucí exkrement ve vlasech pražanů.

Všichni jistě známe rčení drží se ho jak h..no košile. Mně příšlo na mysl už minulý týden, kdy jsem zjistil že moje tolik “milovaná a multifunkční” karta Opencard, pozbývá platnosti.

13.8.2015 v 14:57 | Karma: 14,63 | Přečteno: 589x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Kancelář Blaník – já je prostě žeru!

Včera jsem byl při vaření oběda unaven uprchlickou krizí, Řeckem a jinými zprávami které jsou na čtyřiadvacítce omílány kolem dokola. Tak jsem hledal nějaký pořad, který by mi tuto mimořádně příjemnou chvíli ještě o něco vylepšil.

22.7.2015 v 14:00 | Karma: 37,21 | Přečteno: 4122x | Diskuse| Ostatní

oliver burian

Řiď svůj svět podle Googlu a zvítězíš!

Nedávno vyšla kniha Jak funguje Google, kde vrcholoví manažeři této veleúspěšné firmy zábavným způsobem odhalují zákulisí jejich úspěchu.

15.7.2015 v 15:00 | Karma: 8,46 | Přečteno: 402x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Krása ženského tenisu negativně ovlivněná československou blbostí.

Každý s trochou estetiského cítění jistě uzná, že sledovat současný světový tenis je vrcholný zážitek.

15.7.2015 v 11:13 | Karma: 32,13 | Přečteno: 3074x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Co ten Babiš pořád blbne? To už je vrchol všeho!

“Je to estébák, zloděj a ještě ke všemu Slovák!” Propichuje mě kamarád pohledem a začíná křičet, aby dodal argumentům sílu.

25.6.2015 v 18:10 | Karma: 20,41 | Přečteno: 1268x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Tak jsme čtvrtí, no a co!

Po porážce od Kanaďanů jsem četl různé názory pivních hokejových stratégů na situaci v českém hokeji. I když ne pivní, tak jsem taky stratég, takže si myslím že tomu rozumím jako každý jiný Čech. Já tomu ale doopravdy rozumím:o)!

18.5.2015 v 1:33 | Karma: 23,29 | Přečteno: 810x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Zábavná svěžesti, tvé jméno je Nestydaté plavky!

Ta kniha mne nijak nelákala. Spisovatele jsem zatím nečetl, i když jeho dílo Mládí v hajzlu jsem měl v knihovně, ale přesto že název zněl dobře, upřednostňoval jsem jiné autory.

17.5.2015 v 12:29 | Karma: 7,02 | Přečteno: 443x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Oprava: Rowlingová při změně pohlaví zapomněla na "koule"!

Asi si řeknete, že jen blbec si napřed poslechne druhý díl série Roberta Galbraitha Hedvábník, napíše docela ucházející recenzi a teprve potom dá díl první - Volání Kukačky a roztrhá ho na cucky. Na mou omluvu budiž napsáno, že jsem až při poslechu druhého dílu zjistil, že existuje i první v audioformě a byl jsem ještě plný síly k toleranci.

9.4.2015 v 14:44 | Karma: 11,38 | Přečteno: 524x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Rowlingová i po změně pohlaví píše skvěle!

Spisovatelka která svojí kreativitou ovlivnila literární trhy (a nejen ty) posledních let, se vydává do nových dimenzí. Fenomén Harry Potter byl tak mocný, že některá nakladatelství svoji ekonomickou historii dělí na období před, během a po Harrym. Není tedy pochyb, že autorka je obdařena mimořádným talentem a jistě stojí za to si její další knihu přečíst či poslechnout. Zůstává mi tajemstvím proč si změnila nejen jméno, ale i pohlaví a detektivní příběhy píše pod mužským pseudonymem Robert Galbraith. Že by marketinkový tah? Pokud ano tak jej nechápu, protože knihy jsou v knihkupectvích prezentovány jako: “Nový detektivní román Joanne Rowlingové!”

27.3.2015 v 11:54 | Karma: 9,60 | Přečteno: 760x | Diskuse| Kultura

oliver burian

Ta ženská je nejen krásná, ale i šikovná! Je to vůbec možné?

V minulých týdnech nebojácní zesměšnili symbol a státníka. Vyvolalo to masakr v Paříži a hackerský útok na server producentské firmy Sony Pictures Entertainment. Francouzský plátek možná bojuje za svobodu slova a novinářům za to stojí zemřít, ale za co bojuje film Interview zesměšňující korejského vůdce mi zůstalo utajeno. Bez váhání jej řadím mezi tři nejblbější filmy které jsem v životě viděl. Po bok Krausova Městečka a Havlova Odcházení. Něco světu ale ten film dal. Korejští hackeři díky němu zveřejnili komunikaci hollywoodských bossů, kde se jeden z nich vyjadřuje o Angelině Jollie. Říká něco v tom smyslu, že je úplně blbá a bez kouska talentu. Plně v souladu s nestorem hororů Alfredem Hitchckockem, jehož vyjádření, je přinejmenším zajímavé. Nesouhlasím ani s jedním! Vím že je spousta herců co jsou skvělý lidi i když se mezi nimi samozřejmě najde i velká část idiotů, jako v každém segmentu společnosti (promiňte paní Švorcová pokud jsem se vás dotknul).

25.2.2015 v 15:28 | Karma: 12,03 | Přečteno: 990x | Diskuse| Společnost

oliver burian

Kněz, Novinář a Žid

Nedávno jsem se rozčílil a e-rozeřval na jedno medium, které se rochnilo v tom jestli na Australian Open Murrayova samička křičela na Berdycha že je hovado nebo hovado český. Sám náš nejlepší tenista poprosil novináře: “Chlapi fakt ten konflikt neřešte, prosím! To ke sportu patří!” A druhý den když jsem otevřel to stejné médium, šťourání mrtvému v análku pokračovalo přes celou stránku sportovní rubriky a o tenise nikdo nepsal. Naštvalo mne to a závěrem jsem jim napsal že se nedivím, že novinařina je po politice nejméně respektovaným povoláním, když si svůj mrzký peníz vydělávají tak podlým způsobem. Uznávám že to je zlé generalizování a že i novináři jsou různí, zvlášť někteří.

4.2.2015 v 10:20 | Karma: 24,36 | Přečteno: 1280x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1129x
S přibývajícím věkem mne psaní začíná bavit stejně jako sport. Píšu rád a možná ne úplně blbě, protože má kniha "Povídky toaletní" se dobře prodávala. "Úsvit", první díl trilogie "Soumrak nosičů" o českém showbyz vyšel vloni a právě "křtíme" nový román "Julie v červnu, Romeo na konci listopadu. Jde o veselou tragedii popisující vztah starého chlapa s mladou holkou. Více na www.oliverburian.cz

Můj Kodex blogera:

1) S blogy neotravuju ty co mne a mé názory znají, píšu pro čtenáře idnes.

2) Píšu tak abych čtenáře pobavil a když někoho urážím tak jen ty co si to zaslouží:o)!

3) Neškemrám u kamarádů o karmy!

Seznam rubrik